Trochu jiné pohledy na firemní oblečení

„Byl bych pro zavedení i další rozšíření dress kódů,“ tvrdí Michal Zachar, specialista na osobní i firemní image. Jedním dechem však dodává jedno významné ale. „Podniky by neměly slepě svým zaměstnancům nakazovat, jakou barvu košile mají nosit a která kravata se neslučuje s vystupování ve jménu společnosti. Měly by skloubit jak firemní sdělení zákazníkovi, tak individualitu svých zaměstnanců. Spokojené budou obě strany,“ domnívá se Michal Zachar. Důraz na individuální potřeby při výběru vhodného pracovního oblečení klade na srdce i svým individuálním klientům.

Zatímco část soukromých společností s dress kódy už běžně pracuje, Michal Zachar by se přimlouval za jejich zavedení do státní správy. „Úředníci by potřebovali sjednotit a dodržovat určitá oděvní pravidla, aby člověk věděl, zda jedná s vrátným nebo s vedoucím odboru,“ tvrdí.



Zásadami oblékání by se podle jeho názoru měly více či méně řídit celé osazenstvo podniku – od ředitele až po vrátného. „Nikdy nevíte, zda klient nezatouží potkat se třeba s člověkem, s nímž do té doby komunikoval pouze telefonem. Když pak narazí na technika v seprané košili a vytahaných džínech nebo opraváře v rozedraných a špinavých montérkách, prestiž společnosti v jeho očích asi příliš nestoupne,“ tvrdí vizážista a dodává, že firemní dress kód by se měl řídit třemi hlavními zásadami: čistota, upravenost a vůně.

Úroveň vkusu českých mužů i žen se podle Michala Zachara rok od roku zlepšuje. Na druhou stranu jsme si nezvykli vyžadovat úměrnou kvalitu a hrát si s detaily. „Pestré vzory, které například občas vidíme na pánských kravatách mě dohánějí k šílenství,“ vysvětluje a na závěr připojuje jednoduchou, ale osvědčenou radu pro výběr vhodné konfekce. „Vezměte si do obchodu s sebou stylového poradce. Poslouží vám při výběru jako spolehlivé zrcadlo.“

Nicméně pokud se jedná už o výběr oblečení s náročnějším efektem, když s klientem např. řešíme buď jeho vztahy na pracovišti, jako podporu jeho schopnosti efektivně řídit menší kolektiv nebo naopak zůstat mimo dohled, jde už vždy o stylistu, který by měl mít nejméně základní znalosti systému 3 Axis visual language. Ten totiž dokáže pomoci právě při těch zapeklitějších případech. A právě ve firemním prostředí.

Dress code se někdy označuje jako soubor nepsaných pravidel oblékání. Je pravda, že neexistuje žádný "zákoník módy", dokonce ani odborné příručky se ve všech detailech neshodují. Znamená to ale, že můžeme společenské standardy ignorovat? Nebo jen nastal čas je přizpůsobit době, ve které žijeme? Rady na téma dress code, se kterými se dnes a denně setkáváme hlavně v médií nebo u tzv. „poradců“, se jako odborné spíš tváří: Přitom jen opakují dávno napsané knihy, jejichž informace spíše patřily generacím našich pradědečků. Svět se ale už dávno změnil.

Češi jsou jiní. A možná častěji než jinde v Evropě se u nás potkáváte s poněkud teatrálním lpěním na tradici anebo se setkáváme s přístupem zcela opačným – v podstatě bojkotem. Do divadla nosíme tenisky, na ples tílko a minisukni, tleskáme celebritám, které na červený koberec vyrazí v džínách. A libujeme si, jak jsme na ta zkostnatělá pravidla vyzráli. Dress code je pro nás stejně přežitek, hájíme se mnohdy alibisticky. A taky proto je u nás tolik na vzestupu tzv. outdoorové oblečení. Ano i ředitele velké firmy není dnes problém potkat v sportovní bundě, křížené s polobotkami na večer o sportovních ponožkách ani nemluvě. To je spíše na to udělat s tímto zlovykem „open door“, protože je úplně „out“.

Je to určitá forma oblečení, kterou máme dodržet už proto, abychom si pak v určité situaci a společnosti nepřipadali trapně až nepatřičně," míní Zachar. Zkuste vlézt do bazénu ve smokingu. Okamžitě vás vyhodí. Nebo jděte na hokejové kluziště v romantických rozevlátých šatech. Brusle vám možná půjčí, ale seberou vám raději všechny nebezpečně vypadající předměty. Zato trekové oblečení v divadle vadí málokomu. A s tím je třeba něco dělat. Nemůžeme být přeci Evropě pro smích.

Prostě to shrnu: Dress code vítám jako zásadní informací, která nám napoví, jak se pro danou příležitost obléci. Je to ta část etikety, kterou by měl ovládat každý aspoň trochu společensky aktivní člověk. A pokud jej vaše firma nemá, ozvěte se. Rádi vám jej připravíme ke spokojenosti vás i vašich zaměstnanců.