TOP 10 nejlepších triků na produktivitu

Všichni jednou za čas potřebujeme popostrčit v naší produktivitě. Někdy i během dne. Z různých důvodů chceme být výkonnější – abychom toho víc zvládli, vydělali víc peněz, dostali se domů dřív a mohli se věnovat osobnímu životu, abychom dosáhli našich cílů. Ať už máte jakýkoli důvod, tyto triky vám pomohou.
A tady jsou. V opačném pořadí:

# 10: Nejdřív se postarejte o to nejdůležitější. To, co je potřeba během dne nejvíc, to má největší prioritu. I když všichni víme, že se může vynořit něco, co hoří, vyruší nás telefonní hovor, e-mail nebo návštěva, přijdou nové úkoly, které nás budou brzdit. Pokuste se udělat alespoň 3 svoje nejdůležitější úkoly dne, protože když je budete odsouvat, nakonec se k nim vůbec nedostanete.
Pokud je uděláte, zbytek dne už bude naprostá pohoda.

# 9: Probuďte se brzy. Rozhodněte se, co byste chtěli každé ráno zvládnout, a sestavte podle toho svoji ranní rutinu. Rádi cvičíte? Udělejte to. Zdravá snídaně? Zaveďte jí. Kontrola e-mailu? Dobře. Rána jsou nový začátek, ticho a klid od zvonění mobilů a neustálých upozornění, že máte nový e-mail. Pokud to nejdůležitější zvládnete ráno, zbytek dne bude mnohem klidnější.

# 8: Zmenšete míru informací, které k vám proudí. Jenom rychle prolétněte blog a mailovou schránku. Zamyslete se nad tím, kolik informací vstřebáváte (emaily, blogy, newsletter, časopisy, noviny a další) a seřízněte je. Drasticky tak zmenšíte čas, který trávíte jejich čtením. Ať už vás napadají různé nesouhlasné myšlenky, zamyslete se: Opravdu to potřebujete? Většinou je odpověď ne. Teď byste toho měli mít ke čtení mnohem méně. A tady je další krok: prolétněte to očima celé a přečtěte si pouze to nejzajímavější.
Proces rychločtení a zběžného pohledu na text vám může ušetřit čas na důležitější věci, třeba jako je dosahování vašich cílů.

# 7: Udělejte si pořádek na pracovním stole. Dělejte vždy jen na jednom úkolu. Jde o to zbavit se věcí navíc, které vám berou vaši pozornost. Na vašem stole a u vašeho počítače. Pokud máte čisté, uklizené pracovní prostředí, můžete se lépe soustředit na svoji práci.
Soustřeďte se teď na to aktuální. Nekoukejte na e-mail, nepracujte na 5 projektech najednou, nesledujte statistiky na vašem blogu, nekrmte teď svého čtenáře. Udělejte momentální úkol, soustřeďte se na něj, dodělejte ho a pak oslavujte!

# 6: Jděte do práce brzy. Pracujte méně. Moje nejlepší pracovní dny jsou ty, kdy se dostanu do práce brzy, začnu v tichosti dělat ještě předtím, než bláznivě zvoní první telefony a než se ticho kanceláře promění v chaos. Je to mírumilovné a mohu tak pracovat bez přerušení.
Často se mi stává, že stihnu to nejdůležitější udělat ještě před příchodem prvního kolegy a pak už se jen přes den vypořádávám s tím, co přijde (nebo ještě lépe: připravuji se na další den). Bonus navíc: vyhnete se tak ranní dopravní špičce.
Jít do práce brzy a pracovat méně je produktivní a k tomu paradoxní. Pokud ale pracujete méně a víte, že váš čas je omezený, budete se více soustředit. A pak máte víc času sami na sebe! Všichni vítězí.

# 5: Vyhněte se schůzkám. Pokud nějakou máte, ať je efektivní. Nejčastěji náhlé schůzky odmítám. Prostě řeknu: “Omlouvám se, ale nestihnu to. Pracuji teď na projektu.’ A je to pravda. Vždycky mám nějaké projekty, které jsou důležitější než nějaká schůzka.

# 4: Vyhněte se práci, která není potřeba. Pokud budeme dělat všechno, co nám přijde pod ruku, můžeme být super rychlí, ale rozhodně ne produktivní. Jsme produktivní pouze, pokud děláme práci, která nás posouvá směrem k našemu cíli. Zbavte se nedůležitých úkolů, které máte na seznamu, a začněte nepodstatným požadavkům nebo zakázkám říkat ne.
Pokud nevystoupíte a neřeknete ne, budete přehlceni prací, kterou byste vůbec nemuseli dělat. Zbavte se nepodstatného a soustřeďte se pouze na to, na čem záleží.

# 3: Udělejte nejdřív to nejtěžší. Víte, o co jde. Co odkládáte, ale víte, že je potřeba to dokončit? Někdy odkládáme, protože jde o věci, které nejsou zase tolik potřeba, ale častěji jsou to ty, které jsou nejdůležitější. Těžké úkoly.
Udělejte je ráno jako první.

# 2: Pracujte co nejvíc off-line. Odpojte se od internetu a buďte produktivnější. Mějte jasně vymezený čas, kdy si jdete zkontrolovat e-mail, blog nebo jděte surfovat po netu, až když máte už něco hotovo. Pokud jdete do online světa, dejte si omezený čas. Jakmile vám vyprší, odpojte se a vraťte se zase později.
Budete se divit, kolik práce díky tomu stihnete a uděláte.

# 1: Dělejte to, co vás rozvášňuje. Tohle se nemusí zdát jako obvyklý tip na produktivitu, ale zamyslete se nad tím. Pokud něco opravdu chcete, budete pracovat i do roztrhání těla, abyste toho dosáhli. Budete se snažit, dáte do toho víc času a nebudete se zdržovat prokrastinací. Prokrastinujete obyčejně kvůli práci nebo věcem, do kterých se vám nechce.

Leo Babauta - http://zenhabits.net