Uvědomění si dechu

Během procesu „cvičení“ se učíme si uvědomovat, kde cítíme v dechu překážky, kde se nám dýchá volně. Vnímáme všechny detaily prožitku, které se zdají být neměnné, pevně přítomné v těle. Když pozorujeme tyto zdánlivě zakořeněné aspekty, všímáme si, že jsou to jen pozůstatky, obnošené mechanismy našich reakcí, které jsme si v průběhu života k sobě pořídili. 

Takové mechanismy tu nejsou napořád, i když si z nich často děláme kotvu, to hlavně pokud nemáme žádný jiný opěrný bod. Praxi kterou vykonáváme, používáme k tomu, abychom si jich všimli, jakou mají kvalitu, sílu a kde se zabydleli. To je začátek proměny- zvané život. Veškerá reaktivita, kterou v sobě pozorujeme, nás upozorňuje na impulzy nebo stavy, jež námi procházejí a přivádí nás k bdělé pozornosti. Jak volně dýcháte, možná si všimnete, že vaše mysl formuluje myšlenky typu: „jsem naštvaný, nebaví mě to, co bude potom, mám strach, jsem z toho smutný…“ 

Když tyto přechodné stavy takto pojmenováváme, ztotožňujeme s nimi celou svou bytost a přivlastňujeme si je.

Během cvičení se učíme na věci dívat jinak: „Aha, vnímám jak v mém těle v některé jeho části je studený blok, nebo hluché místo, někde mým tělem prochází vlna, část je v těžkém oblaku, něco se ve mě vaří - vztek se mě zmocnil, a teď moje tělo nemá sílu jak jej uchvátil smutek…“ 


V meditační pozici lze pozorovat i malé impulzy, všechny obnošené reakce, do morku kostí zažrané stavy. Pozorujte je s láskou a se smyslem pro humor ke všemu co objevíte.

Dýchejte plný jógový dech. Když si všimnete, že něco přichází (a vždy něco přicházet bude), prohloubíte a zjemníte dech a necháte ho prostupovat celým tělem, necháte ho tělem rezonovat a navážete dech na velice jemnou komunikaci s tím, co přišlo.


Pozorujete.


Objevuje se prostor.


Svěží, něžný, neohraničený…


Svítá Vám pěkný den.


MDD

PREMA SHAKTI YOGA